Przekop Mierzei Wiślanej będzie kosztować o 1,1 miliarda złotych więcej!

Przekop Mierzei Wiślanej będzie kosztować o 1,1 miliarda złotych więcej!

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt przekopu Mierzei Wiślanej, który, jak się teraz okazuje, ma kosztować znacznie więcej, niż wstępnie zakładano. Jeżeli prace mają być zakończone w terminie i bez żadnych większych przeszkód, całe przedsięwzięcie będzie kosztować o 1,1 miliarda złotych więcej.

Dlaczego inwestycja jest tak wysoka

Projekt już teraz kosztuje 880 mln zł, a wkrótce łączna suma wyniesie ponad 1,1 mld zł. Organ, który jest odpowiedzialny za wdrożenie tego projektu, to resort infrastruktury. Celem projektu jest budowa traktu wodnego, jaki będzie łączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.

Ta gigantyczna podwyżka jest efektem wzrostu kosztów inwestycji, którą spowodowały podwyższone ceny zarówno materiałów budowlanych, jak i samej budowy. Co więcej, projekt ruszył w 2016 roku, gdy jeszcze nie było w planie żadnych z prac dodatkowych, jakie pojawiły się w ostatnim czasie.

Jak wyglądają nowe poprawki w projekcie

Do nowych przedsięwzięć podczas przekopu Mierzei Wiślanej doszła rozbiórka mostu pontonowego. Most ten jest prawdziwym utrapieniem dla żeglarzy i reszty wodnego ruchu na rzece Elbląg. Most ma zostać zlikwidowany, a na jego miejsce stanie nowoczesny most obrotowy-zwodzony. Co więcej, podczas badań geologicznych ustalono, że ścianki szczelne i mikropale kotwiące, będące elementami obudowy, muszą być dłuższe, niż przewidywał oryginalny plan projektu.

Jakby tego było mało, resort zastanawia się również nad wydłużeniem całego przekopu. Nowy odcinek miałby być dłuższy o jakieś 2,5 km. Warto też zaznaczyć, iż podczas badań stwierdzono, że w rzece Elbląg znajduje się wiele warstw osadów. Wykazują one wysokie stężenia fosforanów i azotanów. Jednak, jak na razie, nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji, jak będzie wyglądać całe przedsięwzięcie.

Głównym celem przekopu Mierzei Wiślanej jest polepszenie dostępu do elblądzkiego portu i dostępu z Zalewu Wiślanego do Morza Bałtyckiego. Prace trwają już od czterech lat, ale termin zakończenia jeszcze nie został podany.