Za wzmożonymi turbulencjami podczas lotów stoi zmiana klimatu

Za wzmożonymi turbulencjami podczas lotów stoi zmiana klimatu

Niepokojące zjawisko intensyfikacji turbulencji podczas lotów obserwowane jest na całym świecie. Przykładem może być incydent, który miał miejsce w maju, kiedy samolot lecący z Londynu do Singapuru doświadczył silnych turbulencji, niestety zakończonych tragicznie dla jednego pasażera i zranieniem 71 innych osób. Eksperci twierdzą, że ten problem będzie się nasilać w przyszłości z powodu globalnej zmiany klimatu, co może podważyć pozycję samolotów jako najsławniejszego środka transportu.

Kilka dni po tym tragicznym zdarzeniu, samolot lecący z Kataru do Dublinu doświadczył podobnego typu turbulencji, które spowodowały rany u sześciu pasażerów i sześciu członków załogi. Statystyki Federalnej Administracji Lotnictwa w USA potwierdzają, że pomiędzy 2009 a 2022 rokiem doszło do 34 przypadków poważnych obrażeń pasażerów oraz 129 członków załogi na skutek turbulencji. Pomimo milionów pasażerów pokonujących odległości lotniczych rocznie, liczba incydentów związanych z turbulencjami wzrosła w ciągu ostatnich 40 lat.

Przyczyną powstania turbulencji jest nagła zmiana kierunku wiatru z horyzontalnego na pionowy na dużych wysokościach. Ten fenomen naukowcy porównują do fal morskich, które pojawiają się w powietrzu. W skrajnych przypadkach, samolot może gwałtownie opadać nawet o 30 metrów, co jest szczególnie dotkliwe dla pasażerów, którzy nie są przypięci pasami.

Ze względu na różnorodność przyczyn turbulencji, specjaliści z dziedziny meteorologii i piloci rozróżniają siedem typów turbulencji. Są to: turbulencje czystego nieba, turbulencje czołowe, mechaniczne, fali górskiej, termiczne, burzowe oraz ścinające. Każda z nich ma swoje unikalne charakterystyki i sposób powstawania, co stanowi duże wyzwanie dla naukowców próbujących przewidzieć i minimalizować ich efekty.